Autor Wątek: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.  (Przeczytany 13799 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline flytier

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 24407
  • Skąd: Kraków
Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« dnia: 04 Grudzień 2013, 08:46:51 »
Jako, że ostatnio padł mi wentylator od strony kierowcy, zmuszony byłem go sobie naprawić.
Dla zainteresowanych.
Są dwie możliwości jego padnięcia. Mam na myśli bezpośrednio jego układ sterujący. Pomijam "zewnętrzne" usterki. Jeżeli wentylator pracuje tylko na maksymalnych obrotach, to winę ponoszą tranzystory mocy. Są to 30 amperowe tranzystory pnp darlingtona M 1829-1. Jako, że podobno ciężko je dostać, to można kupić zamienniki: MJ 11015 lub BDX 66 C/ BDX 68 C. Cena 15 do trzydziestu parę zeta za sztukę. Nie należy stosować zwykłych tranzystorów mocy, bo nie wytrzymają.
Jeżeli wentylator pracuje na wolniejszych obrotach, a po przekręceniu pokrętła na pełną moc, wyłacza się, to odpowiedzialny jest za to przekaźnik znajdujący się na płytce wentylatora. Co ciekawe znam dwa przypadki (Hawrona i mój) , gdzie nie zawiniły styki, a przepaliło się uzwojenie cewki przekaźnika. Trzeba wtedy wymienić na inny. Nie musi być taki mały, jak jest w oryginale, bo w obudowie jest dużo miejsca i można go tam zmieścić podłaczając styki na przewodach.
By dostać się do płytki należy ściągnąć plastikowy wiatrak z ośki silnika. Nie jest on gwintowany, a tylko nasadzony na oś. Pasuje mieć mały ściągacz do tego. By dostać się do płytki od strony druku (bez tego nie dokonamy naprawy) trzeba rozwiercić nity mocujące tranzystory do radiatora, a potem delikatnie podważyć płytkę osadzoną na mini bolczykach. Przy ponownym montażu zastosować można zwykłe śruby. Uważać należy, by nie zgubić lub nie uszkodzić "pastylki", która jest pomiędzy płytką, a radiatorem. Jest to termistor i bez niego układ w ogóle się nie załączy.
 
Pewnie może się zdarzyć, że coś innego jeszcze tam padnie, ale są to dwie typowe usterki tego układu.

Zdjęć poglądowych nie mam,bo po skręceniu całości pomyślałem dopiero, by to napisać.
Tu jest schemat tego sterowania obrotami:

« Ostatnia zmiana: 04 Grudzień 2013, 08:55:54 wysłana przez flytier »

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #1 dnia: 04 Grudzień 2013, 11:03:52 »
nice  ;)2

a moze wiesz co padlo jesli na "prog" nie załącza max obrotów w jednym i drugim -grzanie szyb uruchamia normalnie? normalnie pokretlo reguluje obroty w calym zakresie, czujnik temp dziala bo jak pójdzie cieple to uruchamia sie wszystko.
drugi czujnik tez dziala.
nie mam pomyslu oco mu chodzi.
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline flytier

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 24407
  • Skąd: Kraków
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #2 dnia: 04 Grudzień 2013, 11:48:31 »
A, co to znaczy "na próg"?Nie bardzo kumam, o co cho.

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #3 dnia: 04 Grudzień 2013, 11:59:53 »
no na "prog" jest taki guzik na panelu
program odparowywania i ogrzewania
powinno sie załączyc od razu max nadmuch na szybe i podgrzewania przedniej i tylnej
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline flytier

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 24407
  • Skąd: Kraków
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #4 dnia: 04 Grudzień 2013, 12:18:35 »
A testowałeś NC? Pokazuje jakiś błąd?

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #5 dnia: 04 Grudzień 2013, 12:23:16 »
tak
nic nie ma zadnych bledów, ani stalych ani chwilowych nic kompeltnie
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline flytier

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 24407
  • Skąd: Kraków
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #6 dnia: 04 Grudzień 2013, 12:28:47 »
Te maksymalne w ogóle się nie załączają na prog, czy dopiero po jakimś czasie włączają się?

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Grudzień 2013, 13:16:49 »
no własnie wogule, teraz. a kiedys od razu. kiedys tez bylo tak ze sie załaczały najpierw wolnij a po chwili a max wchodzily. a teraz jest tak ze sie uruchamiaja na polowie predkosci
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline flytier

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 24407
  • Skąd: Kraków
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #8 dnia: 04 Grudzień 2013, 13:26:18 »
A jesteś przekonany, że obydwie dmuchawy załączają się na maksa? Bo jeżeli jedna na maksa nie chodzi, to ciężko to wyczuć. Ja nie wiedziałem, że po stronie kierowcy nie działa. Gorące leciało po jednej i po drugiej stronie, a wentylatory niby huczały. Tak naprawdę działał tylko ten od pasażera. Sprawdzę u siebie jak działa ten przycisk prog i się zastanowię  8) ;D

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #9 dnia: 04 Grudzień 2013, 13:46:13 »
hm no jedna byla robiona w zeszly roku. no ale jak reguluje normalnym pokretlem to obydwie na kurwiaja.
po za tym wydawywuje mnie sie ze ja by np pasazera chodzila na max a kierowcy nie to by po wcisnieciu  "prog" bylo tak samo czyli jedna by sie załączyła na max. a tu obydwie pracuje w polowei mocy równo
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline flytier

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 24407
  • Skąd: Kraków
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Grudzień 2013, 15:45:44 »
A więc tak. Po włączeniu prog naduchy obracają sié z jakąś tam prędkością. Po pewnym czasie obroty wzrastają. Wydaje się, że dzieje się to płynnie. Z tym, że nie wzrastają do maksymalnych obrotów. Po przełączeniu na manual widać, że brakuje ostatniej kreski do maksa, która powoduje wyraźny wzrost obrotów. Silnik miałem odpalony przez jakąś dłuższą chwilę. Nie wiem, czy gdyby był dłużej odpalony, to obroty wzrosłyby do maksa. Dawno nie używałem tego przycisku. Gdy normalnie wsiadam do auta i korzystam z manualnych ustawień, to nadmuchy zachowują się tak samo, jak na prog. Dopiero po jakimś czasie obroty się zwiększają i zaczyna normalnie dmuchać. W tym czasie zdążę przejechać jakiś kawałek drogi.
« Ostatnia zmiana: 04 Grudzień 2013, 15:49:20 wysłana przez flytier »

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #11 dnia: 04 Grudzień 2013, 15:59:56 »
hm no to u mnie nie wzrastaja, a poprzednio bylo tak ze sie do max wkrecaly zawsze, wlasciwie od razu
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline flytier

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 24407
  • Skąd: Kraków
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #12 dnia: 04 Grudzień 2013, 16:27:01 »
Ale to chwilę trwa. Podpinałeś inny panel?

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #13 dnia: 04 Grudzień 2013, 17:10:49 »
tak
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline flytier

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 24407
  • Skąd: Kraków
Odp: Wentylator nadmuchu powietrza do kabiny.
« Odpowiedź #14 dnia: 04 Grudzień 2013, 17:44:35 »
To chyba przewrażliwiony jesteś  ;D