Autor Wątek: P38 INFO  (Przeczytany 31982 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
P38 INFO
« dnia: 04 Październik 2012, 17:27:10 »
z wiadomych względów przekleje troszke..
Range Rover P38 ? 1994/2002r.

Występuje z trzema silnikami:

- 2.5TDS (136km/270nm)
- 4.0 V8 (185km/330nm)
- 4.6 V8 (220km/390nm)

Trzy rodzaje skrzyń biegów:

- R380, skrzynia manualna występująca z silnikiem diesla oraz (rzadko) 4l v8
- ZF4HP22, skrzynia automatyczna występująca z silnikiem diesla oraz benzyną 4.0l
- ZF4H24, skrzynia automatyczna występująca z silnikiem 4.6l
*skrzynia ZF4HP24 jest popularna w samochodach BMW, pasuje do silnika M60/M62 z np. E38.

Reduktor:

- każdy z P38 jest wyposażony w reduktor Borg Warner, przekazujący stały napęd na cztery koła w proporcjach 50/50. Nie posiada blokady centralnego mechanizmu różnicowego, oparty jest na wiskozie.

Zawieszenia:

- oparte jest na poduszkach powietrznych. Cały system nazywa się EAS.
- EAS składa się z: czterech poduszek powietrznych, czterech czujników wysokości, komputera sterującego.
- Wysokość samochodu można regulować z wnętrza pojazdu, ma cztery tryby: standard, autostrada (2.5cm poniżej standard), terenowy (4cm powyżej standard), załadunkowy (6.5cm poniżej standard)
- W specyficznej sytuacji EAS może podnieść samochód o 7cm powyżej standardu, jeżeli czujnik wysokości poczuje że jakieś koło się opuściło np. jak jedynym kołem wpadniemy w dziurę tak że koło nie będzie opierać się o podłoże.

Elektronika, czyli to co ma ułatwiać prowadzenia samochodu:

- ABS, każdy wie co to jest.
- TC, czyli kontrola trakcji. Służy do wyrównywania prędkości obrotowej kół na jednej osi. Do 99? występowało tylko TC na tylnie koła, w modelach powyżej 99r. działało na obydwóch osiach.

Płyny, oleje:

Olej silnikowy diesel/benzyna: 5W40
Dla benzyny: 6.6l razem z filtrem oleju
Dla diesla: 9.5l razem z filtrem oleju
Skrzynia manualna: MTF94 (2.7l)
Skrzynia automatyczna: Dexron IID lub III (9.7l, pojemność pełnego układu, około 5l przy zmianie)
Reduktor: Dexron IID lub III (2.3l)
Mosty: 75W90R (po 1.7l)
Układ chłodzący: Ethylene Glycol (11.3l)
Wspomaganie kierownicy: Dexron IID lub III (1.5l)

Popularne komunikaty na wyświetlaczu:

ENGINE DISABLED: Oznacza tyle że działa alarm i samochód nie odpali. Wystarczy wyłączyć zapłon i wcisnąć przycisk od otwierania drzwi na pilocie. Spotykamy go w samochodach gdzie BECM jest ustawiony tak że należy odpalić auto w 30s po otworzeniu drzwi. Jeśli samochód nie reaguje na pilota możemy spróbować przepchać kawałek samochód w inne miejsce (nie parkować przy antenach nadawczych!)

ENGINE DISABLEPRESS REMOTE Or ENTER KEYCODE: Samochód zablokowany, problem z immo. Na ogół trzeba wprowadzić kod EKA (patrz sekcja KOD EKA)

MARKET NOT SET: Serwis musi ustawić (poprzez komputer diagnostyczny) rynek na jaki trafiło auto.

EAS FAULT SLOW: 35 MPH MAX: Twardy błąd EAS, samochód opadł na odboje. Zalecana wizyta w serwisie.

EAS FAULT: Błąd EAS, samochód jeszcze nie opadł ale to kwestia czasu. Zalecana wizyta w serwisie.

ALARM TRIGGERED: Alarm się co najmniej raz włączył od momentu kiedy go zamknęliśmy do momentu otwarcia. Radia jest?

WINDOW NOT SET: Nie została ustawiona funkcja automatycznego otwierania/zamykania okien. Oby okno ustawić: kiedy okno jest zamknięte przytrzymujemy przycisk opuszczający okno i odpuszczamy dopiero jak dobije końca lub w miejscu w którym ma się zatrzymywać kiedy będziemy korzystać z automatu (czyli pojedynczego pstryknięcia przycisku opuszczania/podnoszenia szyb) Następnie wciskamy i trzymamy przycisk od podnoszenia szyby aż zamknie się do końca. Na wyświetlaczu powinien się wyświetlić napis  o ustawieniu okna (WINDOW SET) Operację tą trzeba powtórzyć na każdym oknie.

SUNROOF NOT SET: jak wyżej. Procedura ustawiania podobna, najpierw zsuwamy dach do tyłu trzymając cały czas wciśnięty przycisk. Następnie zamykamy trzymając cały czas przycisk od zamykania dachu. W następnej kolejności musimy dach podnieść do góry (trzymając przycisk) i tak samo go zamknąć. Jeśli wszystko dobrze zrobimy zostanie wyświetlony komunikat SUNROOF  SET

Kod EKA (EMERGENCY KEY ACCESS)

Może się zdarzyć sytuacja w której immo nie będzie chciała się dezaktywować i samochód nie będzie chciał się otworzyć z pilota. Jak otworzymy sobie drzwi z kluczyka (nie zadziała centralny zamek) i spróbujemy odpalić auto zostanie wyświetlony komunikat: ENGINE DISABLEPRESS REMOTE Or ENTER KEYCODE. Oznacza to że musimy zlokalizować kod EKA (powinien być zapisany w papierach samochodu, lub udajemy się do ASO aby nam podali) Kod EKA jest czterocyfrowym kodem który trzeba wprowadzić poprzez zamek w drzwiach kierowcy.
Co należy zrobić jak już kod mamy? Otwieramy drzwi kierowcy kluczykiem, przekręcamy zapłon i jak się wyświetli komunikat o zablokowanym silniku wyłączamy zapłon (upewniamy się czy reszta drzwi jest zamknięta) wychodzimy z samochodu. Zamykamy drzwi, wkładamy kluczyk do zamka i:
- Zamykamy drzwi przekręcając kluczyk w lewą stronę (przeciwnie do wskazówek zegara) i nie wyjmujemy kluczyka z zamka!
- wprowadzenie pierwszej cyfry zaczynamy od przekręcenie kluczyka w prawą stronę (jak jest to np. cyfra 3 to trzykrotnie przekręcamy kluczyk w prawą stronę)
- następnie wprowadzamy kolejną cyfrę np. 2 dwukrotnie przekręcając kluczyk w lewą stronę
- cyfrę trzecią np. 5 wprowadzamy pięciokrotnie przekręcając kluczyk w prawą stronę
- ostatnią cyfrą np. 1 wprowadzamy przekręcając kluczyk w lewą stronę jeden raz
- ostatnim krokiem jest przekręcenie kluczyka w prawą stronę które jeśli kod dobrze wprowadziliśmy skutkuje otworzeniem centralnego zamka i wyłączeniem alarmu.

Po trzykrotnie wprowadzonym błędnie kodzie, wprowadzanie kodu zostanie zablokowane na 10min (powyżej 96? na 30min)
W samochodach powyżej 96? punkt pierwszy czyli przekręcenie kluczyka w lewo (zamknięcie drzwi) powinniśmy wykonać czterokrotnie ? cztery razy kluczykiem w lewą stronę.
Po każdej poprawnie wprowadzonej cyfrze powinna błysnąć lampka od długich świateł na desce rozdzielczej.
Szczegółowe informacje: http://www.rangerovers.net/repairdetails/becm/alarm.html#eka

Wygodne funkcje:

LAZY LOCKING: Nazwijmy to domykaniem szyb/szyberdachu. Zamykając samochód z pilota przytrzymaj kilka sekund dłużej przycisk aż szyby zaczną się same zamykać. W przypadku zamykania z kluczyka przytrzymać kluczyk w zamku w pozycji zamykania (przekręcony w lewo) aż szyby zaczną się zamykać.

AUTO RELOCK: Jeśli w przeciągu 60s od momentu otwarcia samochodu nie zostaną drzwi otwarte to alarm znowu się uzbroi. Funkcja musi być włączona poprzez komputer diagnostyczny w BECM?ie

USTAWIANIE FOTELI: fotele elektrycznie sterowane mają pamięć dwóch pozycji (dotyczy to również ustawienia lusterek) Na włączonym zapłonie ustawiamy sobie fotel i jak chcemy zapamiętać ustawienia to jednocześnie wciskamy przycisk z nr pamięci (1 lub 2) oraz przycisk MEMORY. Na wyświetlaczu pojawi się komunikat ?MEMORY 1 (lub 2) STORED?

OPUSZCZANIE LUSTEREK: bardzo przydatna funkcja, polega na tym iż w momencie jak wrzucimy wsteczny bieg lusterka zmienią swoje ustawienie. Przydatne przy manewrowaniu. Aby ustawić lusterko w odpowiedniej pozycji włączamy zapłon (skrzynie na R!) i ustawiamy lusterka. Następnie zapamiętujemy ustawienie poprzez jednoczesne wciśnięcie przycisku od pamięci fotela (1 lub 2) oraz przycisku MEMORY. Jeżeli nie chcemy korzystać z tej funkcji (lub źle działa) to możemy ją wyłączyć. Należy wówczas włączyć zapłon (skrzynia na R) i wcisnąć na parę sekund przycisk MEMORY. Na wyświetlaczu pojawi się komunikat ?MIRROR DIP OFF?

Znane awarie:

- uszkodzenia zawieszenia pneumatycznego. Głównie spowodowane jest zaniedbaniem użytkowników którzy zbyt rzadko dokonują wymian poduszek czujników wysokości oraz kompresora. Średnio trzeba założyć że poduszki wytrzymają po 70tyś km, czujniki i kompresor (musi mieć odpowiednią wydajność) około 150tyś km. Jak się kupuje P38 który jest ze starszego (a najnowsze 02r. mają już 7 lat) należy wymienić elementy EAS.

- Problemy z alarmem. Immo w rocznikach do 99? działa na bardzo popularnych częstotliwościach i łatwo ulega zakłóceniom. Dlatego często nie chce  się dezaktywować w pobliżu różnej maści anten nadawczych. Na ogół wystarczy przepchać samochód trochę dalej i odpali. Jak niema takiej możliwości to można skorzystać z kody EKA

- Awarie BECM?a. Zdarzają się problemy z działaniem BECM?a. Rzadko ale jednak. Można wymienić na używany i zsynchronizować w serwisie (raczej nie ASO) koszt około 1800pln razem z robocizną.

- Silniki od nawiewów powietrza do kabiny. Przestaje działać regulacja temperatury, najczęściej na jedną ze stref (rzadko kiedy oba naraz padają) Element wymienny ale dość drogi a montaż/wymiana skomplikowana. Ten sam problem może być spowodowany uszkodzeniem sterownika klimatyzacji (zintegrowany z wyświetlaczem) Koszt używanego około 500pln
- Już legendarne uszkodzenie silnika. Objawy: duże ciśnienie w układzie chłodzenia silnika (odkręcając korek w zbiorniczku wyrównawczym wybija płyn). Przyczyna, pęknięta uszczelka pod głowicą lub pęknięte tuleja cylindra. Awarie poważne i należy dobrze sprawdzać silnik przed kupnem. Skuteczne testy: zawartość CO2 w układzie chłodzenia, sprawdzanie kompresji na cylindrach (mniej skuteczna) Koszt wymiany samej uszczelki to: części, 350pln robocizna (zabielanie głowicy) od 60pln za szt. Wymianę możemy przeprowadzić sami jeśli mamy narzędzia (bardzo ważne, dwa rodzaje klucza dynamometrycznego (od 0 do 20 i od 20 do 200) odpowiednią instrukcje, czas, miejsce i chęci. Jeśli uszkodzony jest blok to koszta drastycznie wzrastają. Kupno naprawionego bloku to cena 3tyś pln (sprzedaje go chyba tylko jedna osoba na znanym portalu aukcyjnym), blok możemy oddać do odpowiedniego warsztatu ale koszt takiej naprawy będzie podobny a zapewne większy niż kupno już naprawionego bloku. Dużo dochodzi dodatkowych kosztów panewki, pierścienie, uszczelki i sama robocizna. Całość remontu zamknie się w cenie zapewne około 5/6tyś czyli jakieś 30% wartości P38 w niezłym roczniku.

- Nie działający centralny zamek. Czasem spotykanie ale bez przesady. Do wymiany zamek ze zintegrowanym siłownikiem. Używany około 400/500pln szt. Ale żadnej gwarancji niema ile jeszcze podziała.


Zmiany w zawieszeniu:

Zawieszenie pneumatyczne jest skuteczne w samochodzie który niema być używany w terenie.
Oczywiście można wymienić, poduszki na mocniejsze i wyższe ale o tym kiedy indziej?
Średnio EAS działa skutecznie na polskich drogach przez 70/100 tyś kilometrów. Później zaczynają się pojawiać problemy z kompresorem (nie uzyskuje ciśnienia w odpowiednim czasie generując błąd), puszczają poduszki lub czujniki wysokości zaczynają przekłamywać. Dla użytkownika oznacza to dość duże wydatki:
- jedna poduszka około 350pln
- nowy kompresor około 1500pln (zestaw naprawczy około 800pln)
- zawory ciśnieniowe (zestaw) chyba około 1000pln
- czujniki wysokości około 700pln szt.
Jakie są zalety EAS? Po pierwsze komfort, poduszki tłumią nierówności znacznie lepiej niż tradycyjne zawieszenie. Pro drugie, samochód automatycznie wyrównuje się przy dodatkowym obciążenie. Niema problemy że jak załadujemy pełny bagażnik i wsadzimy trzy osoby do tyłu to tył auta osiądzie. Nie, EAS dopompuje tylnie poduszki i aut stoi równo.
 Zamiast wymiany poszczególnych elementów EAS można zdecydować się na zastąpienie poduszek sprężynami.
Koszt jest dość wysoki ale jednorazowy.
Przeciętnie cena zestawy składającego się ze:
- sprężyn
- podkładki pod sprężyny
- moduł elektroniczny dzięki któremu nie wyświetla się błąd EAS na wyświetlaczu
 To około 2000pln.
Zastosowanie takiego zestawu, minimalnie wpływa na pogorszenie się komfortu jazdy. Wysokość na której będzie stał samochód będzie zbliżona do poziomu standard z EAS. Nie wymaga to zmiany amortyzatorów na dłuższe.
Jednak gdybyśmy chcieli samochodem poruszać się w terenie zakładając opony typu MT wysokość zawieszenia będzie za niska (opona o rozmiarze 235/85/16 będzie ocierać o nadkola przy wykrzyżu) Wtedy musimy zacząć kombinować z doborem sprężyn i amortyzatorów od innych samochodów. Okazuje się że można zastosować ?osprzęt? z LR Defender?a 90. Optymalne są tylnie sprężyny z Defendera +2? oraz jego przednie amortyzatory (stosujemy na przód i tył w RR bo mocowania pasują, czyli Oczki/szpilka). Kiedy zastosujemy sprężyny z Defa (cztery tylnie) będziemy musieli zrobić podkładki pod tylnie sprężyny aby wyrównać wysokość samochodu (z tyłu powinna być dłuższa sprężyna) Podkładka musi mieć 5cm grubości.
Koszt takiej operacji to:
- amortyzatory około 1200pln
- sprężyny około 1200pln
- podkładki u tokarza około 150pln
Niestety przy tym lifcie należy zastosować dłuższe łączniki stabilizatora z przodu (P38 ma tylko z tyłu) Standardowy na długość pręta 90mm i fi 9. Trzeba zamówić łączniki o długości 140mm i fi 10. Koszt:
- 140pln za dwie szt.
Nowe drążki stabilizatora: http://picasaweb.google.pl/RybaXJ/DrazkiStabilizatora#5292975019977462946
Jeśli nie wymienimy ich to bardzo szybko się wybiją i przeszkadzają w wykrzyżu.
Osiągnięta wysokość liftu pozwala za swobodne używanie opon MT 235/85/16 przy pełnym wykrzyżu oraz zapewne opon 255/85/16 (jeszcze nie zweryfikowane)
Dla bezpieczeństwa należy odkręcić mocowanie przewodu hamulcowego przy zaciskach w przednich kołach. Inaczej przy wykrzyżu możemy przewód hamulcowy wyrwać?
Oczywiście zmieniając sprężyny musimy zmienić amortyzatory.

Opuszczenie mocowań wahaczy:

Kiedy robimy lift zawieszenia zwiększamy kąt wahaczy względem ramy oraz co za tym idzie ustawienie mostu. Drugi problem można rozwiązać poprzez montaż mimośród które pozwolą zmienić ustawienie mostu na wahaczach. Pomijając fakt że trzeba by je zapewne zrobić bo (chyba) dla P38 nie występują to nie rozwiązuje to pierwszego problemu. Kont wahacza ma wpływ na poprawne działanie amortyzatorów oraz sprężyn (które fabryka liczyła pod względem jakiegoś ustawienia wahacza) Kolejnym problemem jest fakt iż tym bardziej podniesiemy zawieszenie tym bardziej mosty idą do wewnątrz ramy (zmniejsza się odstęp między osiami pojazdu)
Problem ten można by eliminować poprzez montaż wahaczy o regulowanej długości ze zmienionym kątem. Rozwiązanie bardzo dobre, ale niestety raczej skomplikowane bo jak zawsze przy P38 trzeba by zrobić je samodzielnie.
Dość ciekawą alternatywą dla ww. rozwiązań jest obniżenie mocowań wahaczy. Nie jest to rozwiązanie tak skuteczne jak zmiana wahaczy ale moim zdaniem lepsze niż mimośrody.

----- temat będzie rozwinięty jak zrobię to u siebie, póki co więcej info na rangerovers.net ------- 


Opony:

Do wyboru mamy opony zwykłe, AT lub MT. Standardowym rozmiarem jest 255/65/16. Jest to dobry rozmiar na jazdę po czarnym. Jednak aby zwiększyć możliwości terenowe warto zwiększyć prześwit auta (między podłożem a mostem) oraz użyć bardziej agresywnego bieżnika.
Czyli powinniśmy wybrać opony MT. Dla samochodu na sprężynach(z liftem) polecam opony 235/85/16. Jest to dość wąska opona ale za to wysoka. Mała szerokość powoduje że opona bardzo szybki się ?wgryza? w ziemie i zmniejsza obciążenia okładu napędowego.
Optymalnym rozmiarem opony zapewne byłoby 255/85/16 lecz nie weryfikowałem osobiście czy nie będzie z nią problemów przy wykrzyżu. Możliwe że trzeba by zastosować felgę z innym ET.
Oczywiście oponę powinniśmy dobrać do sposobu używania samochodu (miast/trasa/teren) Opony MT są głośne, mają niski indeks prędkości.
Oczywiście rozmiar opon można stosować dość dowolny, najlepiej sprawdzać sobie na tej stronie: http://www.kilometr.republika.pl/naprawiam-t-3.html jaka jest różnica między oponą jaką mamy a którą chcemy założyć

Lift nadwozia

W samochodzie opartym na ramie można zastosować tzw. body lift czyli podniesienie nadwozia względem ramy.
Czemu to może służyć? Jeżeli np. chcemy włożyć oponę trochę wyższą niż seryjna przy której istnieje ryzyko że na wyktrzyżu będzie obcierać o nadkola a nie chcemy podnosić samochodu na zawieszeniu to możemu podnieść budę. Zalety tego rozwiązania są jasne: nie ruszamy zawieszenia, minimalnie wpływamy na podniesienie środka ciężkości, możemy włożyć większą oponę.
Dużo osób twierdzi że body lift może doprowadzić do pękania nadwozia, ja się z tym nie zgadzam (sam mam od roku podniesione nadwozie) ponieważ nadwozie jest ciągle podpierane w tych samych miejscach. Jednak decydując się na tą zmianę trzeba brać taką ewentualność pod uwagę.
W P38 można bezpiecznie zrobić body lift o 2.5? (5cm) gdyż nie wymaga on żadnych zmian: nie wymaga przedłużania wiązki elektrycznej, wlewu do baku, ani żadnych elementów w komorze silnika.
Co potrzebujemy do liftu? Przede wszystkim czasu. Sam w warunkach nie sprzyjających zrobiłem to w sześć godzin. Następnie potrzebujemy podnośników (hi-lift idealnie się nadaje) Potrzebujemy 10 dystansów o wysokości 50mm i średnicy 80mm  z otworem centralnie umieszczonym o średnicy 12mm . Dystanse wykonujemy o tokarza, materiał z którego je wykonamy jest dość obojętny (u mnie jest to aluminium co było raczej błędem bo reaguje ono przy kontakcie ze stalą). Do tego potrzebujemy 10 śrub o twardości nie mniej niż 10.9 w dwóch wymiarach ? jak sprawdzę jaki to wymiar, to informacje uzupełnię.
Cała operacja polega na tym aby odkręcić śruby trzymające nadwozie do ramy, z kanału odkręcić osłonę tylniego wału(!) i podnosimy nadwozie tak aby włożyć podkładki. Najłatwiej jest budę podnosić stronami, czyli najpierw lewą stronę następnie prawą.
Tak jak pisałem mocowań jest dziesięć: dwa w komorze silnika (mniej więcej a wysokości akumulatora), cztery są pomiędzy osiami (na wysokości przednich i tylnich drzwi), dwa są przed tylną osią (dostępne od wewnątrz kabiny, po złożeniu tylnej kanapy) i dwa ostatnie są dostępne od dołu kawałem przed tylnim zderzakiem (patrząc od przodu) Poza dwoma mocowaniami dostępnymi od wewnątrz pozostałe osiem jest na skraju ramy łatwo dostępnych bez kładzenia się pod samochodem.
Po podniesieniu jedynym problemem jest fakt że zderzaki są na seryjnej wysokości i wygląda to dość brzydko. Przedni można łatwo podnieść na mocowaniach gorzej jest z tylnim który trzyma się bezpośrednio ramy.
Opisu nie można traktować jako dokładnej instrukcji zrobienia liftu, ma w sposób ogólny przedstawić  te zagadnienie. Dotyczy on wersji benzynowych oraz diesla w automacie. Przy dieslu z ręczną skrzynią zapewne wystąpi problem z wajchą od skrzyni która będzie za krótka.
Tak wyglądają włożone dystanse: http://picasaweb.google.pl/RybaXJ/BodyLift02#   


Jeśli czegoś nie znalazłeś to pytaj na forum, zawsze ktoś pomoże. Z polskich polecam lr.pl/forum oraz 4x4cafe.pl
Jeśli sam chcesz zgłębić szczegółowo jakiś temat związany z RR to polecam www.rangerovers.net i forum www.rangerovers.net/forum/ tu znajdziesz wszystko.
Jak wprowadzisz jakieś fajne modyfikacje w P38 to jest opisz razem ze zdjęciami. Moim zdaniem cenniejsze są te nie oparte na gotowych/kupowanych elementach.


Tak może wyglądać P38:



P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #1 dnia: 04 Październik 2012, 17:27:27 »
Jak kupić P38?
Zapewne warto by zacząć od opisania funkcji jakie posiada P38, informacji jak się steruje wysokością zwieszenie i takimi pierdołami ale to celowo pominę. P38 to wymagające auto i zakładam że odpowiedzialny kupujący podstawy będzie znał. Wszystko oprę na schemacie jak może wyglądać ?oglądanie? auta przed kupnem.
1.   Sprawdzamy czy auto poprawnie zamyka się i otwiera z kluczyka oraz pilota. Po zamknięciu/otworzeniu sprawdzamy czy drzwi oraz tylnia klapa jest otwarta/zamknięta.
2.   Wchodzimy do auta i włączamy zapłon. Starannie sprawdzamy czy wszystkie kontrolki które powinny się palić, się palą (SRS, olej, temp. wody, EAS, ładowanie, ABS, TC i może coś jeszcze)
3.   Odpalamy auto i wychodzimy
4.   Spokojnie przy zapalnym silniku oglądamy samochód z zewnątrz. Sprawdzamy czy niema ognisk rdzy, stan szyb, lamp, możemy postarać się zajrzeć pod auto aby ocenić stan ramy.
5.   Po oględzinach zew. staramy się ocenić stan wnętrza. Oceniamy stan skór na fotelach, kierownicy, mieszku od ręcznego. Możemy obejrzeć stan nakładek na pedały. To pozwoli nam trochę realistycznie spojrzeć na przebieg deklarowany przez właściciela.
6.   Siadamy na miejscu kierowcy i pasażera i sprawdzamy czy dobrze działa regulacja ustawień fotela. W każdej możliwej pozycji aby nie okazało się po kupnie że nie działa jakiś silniczek. Tak samo sprawdzamy czy elektryczne regulowanie lusterek działa.
7.   Pora sprawdzić działanie klimatyzacji, po pierwsze na wyświetlaczu nie może być symbolu książeczki. Po drugie, Klimę sprawdzamy na trybie auto oraz manualnym. Po trzecie bardzo skrupulatnie sprawdzamy czy działa płynnie regulacja temperatury (po lewej stronie i prawej) Ustawiamy od najwyższej temperatury do najniższej. Sprawdzamy czy działa przełączanie nawiewów. Koszt usuwania awarii klimatyzacji jest dość spory więc warto to dokładnie sprawdzić. Jak Klima nie działa bo trzeba tylko ?uzupełnić środek chłodzący? to niech właściciel najpierw uzupełni a później sprzedaje.
8.   Auto ma ciągle mieć włączony silnik
9.   Przyszła pora na sprawdzenie jak działa zawieszenie. Samochód obniżamy do trybu załadunku i następnie podnosimy po kolei we wszystkich pozycjach. Ciśnienia powinno nam starczyć na dwa pełne opuszczenia/podnoszenia. Kompresor powinien ciągle dobijać butle, ale uzyskuje pełne ciśnienie (od pustego zbiornika)  około 5/6min dlatego na trzy takie operacje może nie starczyć i będziemy musieli poczekać aż uzyska odpowiednie ciśnienie robocze.
10.       Wychodzimy z auto i zaglądamy pod maskę. Staramy się tam dopatrzeć wszystkich wycieków. Następnie naciskamy górny wąż chłodnicy, powinien się z oporem ugiąć. Bardzo powoli musimy poluzować korek od zbiornika wyrównawczego aby upuścić trochę ciśnienie. Następnie powoli go odkręcamy. Powinniśmy usłyszeć syk powietrza i korek powinien dać się odkręcić. Jeśli zacznie wybijać wodę z pod korka to darujmy sobie ten egzemplarz. Szkoda czasu i pieniędzy. Jak wszystko pójdzie dobrze to korek zakręcamy i wracamy do auta/
11.   Pora na jazdę testową. Tu tylko kilka uwag, silnik ma bez problemu wchodzić w obroty. Żwawo przyśpieszać. Zmiany biegów powinny być płynne. Warto sprawdzić czy na reduktorze wszystko chodzi dobrze. Warto przejechać się jakąś drogą gdzie będziemy mogli rozpędzić auto. Auto nie powinno wpadać w wibracje.
12.   Końcowym etapem moim zdaniem będzie ponowne sprawdzenie czy w układzie chłodzenia niema na dużego ciśnienia.  Czyli powtarzamy punkt 10.

Tak w skrócie można by opisać co sprawdzamy przy kupnie P38. Nie gwarantuje to udanego zakupu ale zwiększa jego szanse.
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline benola

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5821
  • Mój LR: RR P38 4,6 HSE - był,Freelander I też był wcześniej,obecnie Forester2,0D boxer
  • Skąd: Krynica Zdrój
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Październik 2012, 21:53:36 »
P38 to już stare auta,a tu na tym forum tak jakoś świeżo i nowiutko :)

Offline serhio

  • Lokal matador
  • ***
  • Wiadomości: 432
  • Mój LR: RR P38A
  • Skąd: Janowiec Wielkopolski
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Październik 2012, 17:16:01 »
No to i ja coś dorzucę:

http://www.rangerovers.net/repairdetails/#4point0

wszelkiej maści naprawy w P38 ;)2

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #4 dnia: 08 Październik 2012, 18:50:34 »
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline Urzędas

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 9079
  • Mój LR: był P-38 2.5 DSE 99 r, jest Discovery 300 Tdi 94 r
  • Skąd: Pruszków
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Październik 2012, 21:25:41 »
P38 to już stare auta,a tu na tym forum tak jakoś świeżo i nowiutko :)

A Ty jesteś z tej południowej, czy północnej Krynicy. Ja swoim P-38 bywałem kilka razy w Krynicy Zdrój i klimat mu tam pasował  ;)2 nie ważne czy to zimą czy latem było fajnie.

Offline benola

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5821
  • Mój LR: RR P38 4,6 HSE - był,Freelander I też był wcześniej,obecnie Forester2,0D boxer
  • Skąd: Krynica Zdrój
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #6 dnia: 09 Październik 2012, 21:36:17 »
P38 to już stare auta,a tu na tym forum tak jakoś świeżo i nowiutko :)

A Ty jesteś z tej południowej, czy północnej Krynicy. Ja swoim P-38 bywałem kilka razy w Krynicy Zdrój i klimat mu tam pasował  ;)2 nie ważne czy to zimą czy latem było fajnie.
Południowej,zimą to mam jazdę,dlatego tylko 4x4,no i precz z łańcuchami.

Offline Urzędas

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 9079
  • Mój LR: był P-38 2.5 DSE 99 r, jest Discovery 300 Tdi 94 r
  • Skąd: Pruszków
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #7 dnia: 09 Październik 2012, 21:53:57 »
Całkiem nie długo będę w Twoich rejonach tylko Diskusiem  ;D

Offline benola

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5821
  • Mój LR: RR P38 4,6 HSE - był,Freelander I też był wcześniej,obecnie Forester2,0D boxer
  • Skąd: Krynica Zdrój
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #8 dnia: 09 Październik 2012, 22:03:52 »
No to może jakieś  :)27 ?

Offline Urzędas

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 9079
  • Mój LR: był P-38 2.5 DSE 99 r, jest Discovery 300 Tdi 94 r
  • Skąd: Pruszków
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #9 dnia: 09 Październik 2012, 22:14:06 »
Czemu nie  ;)
Ale widzę, że nie ma Cię na "liście emergency" to może podeślij mi nr na pw.

Offline serhio

  • Lokal matador
  • ***
  • Wiadomości: 432
  • Mój LR: RR P38A
  • Skąd: Janowiec Wielkopolski
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #10 dnia: 10 Październik 2012, 13:39:42 »

Offline Dehnel

  • Placek
  • *
  • Wiadomości: 71
  • Mój LR: było p38
  • Skąd: WWA
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #11 dnia: 15 Październik 2012, 22:41:21 »
Przyda się co niektórym ;D

http://landklinika.pl/index.php?option=com_weblinks&view=category&id=25%3Aserwisy-lr&Itemid=107

eeeeee tam. Spotkałem dziś na światłach Pana z Rosji w Evoque, pytał się gdzie jest serwis...najbliższy, bo jest RR bardzo chciał. Musiałem odpowiedzieć zgodnie z prawdą, że nie wiem, bo mój sie nie psuje :)

Offline kubbaas

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5620
  • dysponent własnego czasu
  • Mój LR: 300 tdi/ 2,0 mpi/ 300 tdi/ td5
  • Skąd: Palmiry
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #12 dnia: 23 Październik 2012, 20:56:52 »
tu niezła oferta: http://otomoto.pl/land-rover-range-rover-range-rover-2-5-super-autko-C26353814.html

sam bym się zastanowił  ;D ale 98000 to niemało
WDUPIEMAMTO4X4TEAM
wróciłem i jade a jak wróce to znów pojade...
www.momitransport.pl

Offline Urzędas

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 9079
  • Mój LR: był P-38 2.5 DSE 99 r, jest Discovery 300 Tdi 94 r
  • Skąd: Pruszków
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #13 dnia: 23 Październik 2012, 21:05:30 »
Chyba mu jedno zero za dużo się wpisało  ;D

Offline kaczy-k9

  • Lokal matador
  • ***
  • Wiadomości: 421
  • Skąd: Warszawa
Odp: P38 INFO
« Odpowiedź #14 dnia: 23 Październik 2012, 21:40:07 »
I jeszcze wszystko sprane.  :o