Autor Wątek: Kierownica z multifunkcją  (Przeczytany 10157 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Hawron

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 3770
  • Mój LR: Hąda RD03 i kompot w śliwce
  • Skąd: Kraków
Kierownica z multifunkcją
« dnia: 20 Grudzień 2014, 18:04:06 »
Ludu

W moim wozidle nie ma takiej a zmontowalbym. Czy wymiana kierownicy na wersje z multifunkcja odbywa sie plug'n'play? Chodzi i ta kasete obrotowa czy jak to sie tam...  I czy taka robi z niekoszernymi radiami?

Ze schematow wychodzi ze to kwestia pociagniecia jednego kabelka z wiadomej wtyczki do wiadomego minijacka

Edyta:

Będzie tutek dla mających i nie mających guziczków w kierownicy, zacznijmy od niemających.
1a. Mający ori kierownicę z guziczkami i ori wiązkę przechodzą do punktu 3.
1b. Kupujemy kierownicę z guziczkami :)
2. Rozbieramy obudowę kolumny kierowniczej przy samej kierownicy, spogladamy pod spod i widzimy wtyczkę C235.




Idąc od kierownicy przez taśmę kierownicy kabelkiem żółto czarnym (błąd w rejvie, podany jest żółty) docieramy do wyżej wymienionej wtyczki. W drugiej części wtyczki idącej dalej do wiązki samochodu mamy już pusty pin w związku z tym albo kupujemy wsówkę pasującą pod wtyczke i pięknie zagniatamy i wpinamy we wtyczkę coby było jak ori lub lutujemy się w kabelek YB - żółto czarny w części wtyczki od strony kierownicy.

3. Owy kabelek przeciągamy do wtyku ISO wiązki samochodu i wpinamy się w pin numer 1lub 5, w zaleźności który mamy wolny (różnie bywa). Mający już oryginalną wiązkę, szukają kabla SO - srebrno pomarańczowy i przepinają jak wyżej. Jest to kabel sygnałowy z kierownicy.



Tutaj dzielimy instruckję dla chcących adapter i nie chcących. (Adapter zalecany w celu ewentualnej późniejszej wymiany radia na inne, w takim wypadku wystarczy kupic przejściówkę do naszego nowego radia za złotych naście)

4a. Dla chcących adapter. Adapter przeznaczony do disco II i III ma kabel sygnałowy koloru brązowego. Przekładamy go w adekwatny pin do naszej kostki iso samochodu. (Zachowujemy luxus w razie wymiany radia na inne, sterowanie dalej będzie działać)



4b. Dla niechących adaptera. Dalszą część kabla ciągniemy do wtyku minijack w miejsce "tip", a do "ground" ciągniemy masę z wtyku iso samochodu, minijacka wpinamy w radio. Jednak aby to zrobić musimy znać wartości rezystancji które obsługują funkcje w naszym radiu, i odpowiednie rezystory polutować w kierownicy. Wadą tego wyboru jest to że w razie wymiany radia na inne, jest prawdopodbieństwo źe sterowanie z kierownicy przestanie działać. Wartości rezystancji w radioodbiornikach są w jakiś sposób znormalizowane jednak istnieją rozbieżności między producentami.

Wypróbowany przeze mnie adapter to sprzęt firmy "connects2"
http://www.tme.eu/pl/details/ctslr003/adaptery-do-sterowania-z-kierownicy/connects2/ctslr0032/#

Dodatkowo kupujemy przejściówkę do odpowiedniego producenta radia



5. Pałeczkę przekazuję Flytierowi który ogarnął elektrykę kierownicy  :)27

Paradoksalnie do DII, DIII, l322 sa gotowe adaptery do kupienia i wpiecia w instalacje z przejsciowkami do wszystkich popularnych marek radioodbiornikow. Do p38 oczywiscie kurwa nie ma, bo po co... ale naocznie widze ze adapter od DII moze robic

No niestety okazało się, że nic z tego.
DII ma zupełnie inne wartości rezystancji sterującej przełączaniem niż P38. Adaptery są robione pod konkretny model samochodu i jeżeli jest rozbieżność, to nie działa.
Żeby było ciekawiej, to wartości tych rezystancji różnią się w modelach od 99 w górę.
A żeby było jeszcze ciekawiej, to schematach elektrycznych tak wcześniejszych MY, jak i późniejszych jest ewidentny błąd, który całkowiclie zmienia "logikę" działania, a właściwie niedziałania (gdyby faktycznie tak było) takiego sterowania  :)26. Na dodatek nie zgadza się kolor wyjściowego kabla z kierownicy.Na schemacie jest żółty, a w realu żółto-czarny.
Jest to bodaj drugi raz, gdzie wyłapałem błąd na schemacie w stosunku do prawdziwej instalacji  :)25

Poniżej pokazane są wartości rezystorów przed MY99 i od w górę oraz wartości, jakie występują w DII




Żeby zrobić działające sterowanie trzeba niestety ingerować w taśmę kierownicy.
Główny problem nie polega na różnicy w wartościach oporności, ale w kompletnie innym przypisaniu funkcji przycisków na kierownicy P38 i DII.

Pogłaśnianie i ściszanie jest łatwe do przeróbki.
1- usuwamy dwa, oryginalne rezystory o wartości 4,7 lub 820 kohm w zależności z którego modelu jest kierownica i 15 kohm  (brak zdjęcia ori usytuowania oporników. Najpierw je wylutowałem, potem zdjęcie zrobiłem  :( )
2- lutujemy zworę w miejsce jednego rezystora
3- dodajemy dodatkowe połączenie-zworę pomiędzy punktami oznaczonymi białą kropką z literą Z i podklejamy taśmą by drut nie dyndał swobodnie








Ciężej jest przerobić drugą stronę sterowania. Tutaj jest już lekka rzeźba.

Według schematu powinny być po tej stronie dwa rezystory. Na taśmie widać trzy. Ten trzeci R0 opisany na obudowie jako 000 jest zworą. Nie ruszamy go.

1-musimy przeciąć ścieżki oznaczone po lewej stronie zdjęcia literą X. Po prawej stronie widać te przerwy.
2- wylutowujemy rezystor R1-390 ohm, który wykorzystamy ponownie, lutując tak, jak widać to po prawej stronie.
3- w jego miejsce (R1) lutujemy opornik 470 ohm
4- w miejsce opornika ( R2) 4,7 lub 470 kohm (różne kierownice)  montujemy opornik 2,7 kohm
5- między  nóżką switch'a S2, a ścieżką lutujemy rezystor 1,5 kohm (żeby przylutować elementy do ścieżek, należy zeskrobać od góry taśmy izolację ścieżki)
6- w miejscach oznaczonych białymi kropkami wstawiamy zwory



No i oczywiście kupujemy adapter do DII  ;D
Kuba kupił taki



Powyższe jest przetestowane i działa jak należy.


Dziękuje, koniec przekazu

Dziękuję Flytierowi za pomoc w elektryce i rozkminienie tych magicznych rezystorków i Czesławowi, że ze mnie nie zdardł za kręcidełko ;D
« Ostatnia zmiana: 13 Styczeń 2015, 12:24:47 wysłana przez Hawron »

Offline Swireq

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 20417
  • www.maksymek.pl
    • www.maksymek.pl
  • Mój LR: LR Discovery II Td5 ASB Lift2 + Winda
  • Skąd: Kraków/Balice
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Grudzień 2014, 22:33:37 »
Ludu

W moim wozidle nie ma takiej a zmontowalbym. Czy wymiana kierownicy na wersje z multifunkcja odbywa sie plug'n'play? Chodzi i ta kasete obrotowa czy jak to sie tam...  I czy taka robi z niekoszernymi radiami?

Ze schematow wychodzi ze to kwestia pociagniecia jednego kabelka z wiadomej wtyczki do wiadomego minijacka
wg opisu do D2 jest plug and play ale... nie robi z radiami innymi niż LRowe.
Disco II Td5 automatic, lift 2 cale, winda
Ludzie o mnie piszą: Wybitny specjalista z zakresu napraw D2. Człowiek z ogromnym doświadczeniem i zdolnością stawiania szybkiej diagnozy.
Pomóż Maksiowi! www.fb.com/MaksymilianKowalskiKrakow, www.maksymek.pl

Online daniel

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 3685
  • ex pałowacz, nielat, patolog, teraz psuj
    • lenartowicz.org
  • Mój LR: dwukrotnie P38 , tera x5
  • Skąd: Puławy
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #2 dnia: 21 Grudzień 2014, 07:07:44 »
obsluge radio mysle ze mozna spokojnie skreslic
a skoro mozna skreslic to po co wymieniac ?
« Ostatnia zmiana: 21 Grudzień 2014, 14:38:04 wysłana przez daniel »

Offline Hawron

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 3770
  • Mój LR: Hąda RD03 i kompot w śliwce
  • Skąd: Kraków
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #3 dnia: 21 Grudzień 2014, 10:22:31 »
Dla tego pytam, Daniel :) nie robi i robic nie bedzie bo kabel z kierownicy wchodzi do kostki iso w rengu a w kazdym normalnym radiu sterowanie odbywa sie po osobnym kablu wychodzacym z radia. Chyba sie jednak szarpne i sprobuje to zmotac, jest szansa ze bedzie robic, zostanie tylko kwestia zgrania opornosci z radiem. Jak sie uda to wrzuce tutka  ;)2

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Grudzień 2014, 10:44:14 »
a nie latwiej wiazke orgi polozyc od takiego uzadzenia?
u mnie to bylo w angolu, mam wtyki do radia wiazki tasme do kiery znaczy sie ten ring obrotowy. ze tak powiem full zestaw bez radia i kiery a no i glosniki tez mam i skrzynke i cala reszte
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline Hawron

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 3770
  • Mój LR: Hąda RD03 i kompot w śliwce
  • Skąd: Kraków
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Grudzień 2014, 11:20:16 »
Wierze ze masz Tape ;D ale ori wiazka nie bedzie robic z innymi radiami bo patrz wyzej. Ewentualnie tasme od Ciebie lykne jezeli stwierdze ze u mnie nie ma przejscia. Szkoda ze kierownicy nie masz. A za skrzynke dalej tyle krzyczysz? ;D

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Grudzień 2014, 11:37:28 »
no czytam, ale mozesz sobie puscic odzielnie w sensie a wykorzystac ori wtyczki jakos? no nie wiem nie znam sie na elektryce zbytnio weic nie rozkmniam  ;)3 jak sobie tam stryjenka zyczy ;)
tasma moze byc dla ciebie  ;) kiera jest ale nie do uzytku, spleśniała  :hahaha mchem porosla generalnie, dla tego nie zaliczam jej jako czesci zdatnej do dalszego przkazania w ramach wymiany na makulaturę NBP ***

a skrzynke to bym ci puścił z cala reszta glosników i zwrotnic czy tam wzmacniaczy (jak zwal tak zwal) bedziesz mial na wymianki i podmianki na przyszlosc ;)2  za jakies rozsadne waluty. bo jednak troche mi zawala miejsca juz  ***
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline Korniszon

  • Ciśnieniowiec
  • ****
  • Wiadomości: 851
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Grudzień 2014, 11:38:57 »
Hawron jak to ogarniesz to czekam na toturiala  8) 

Mam ori radio właśnie ze względu na sterowanie na kierze, chętnie zmienię je na coś innego.

btw, mam audio hk ale chyba tylko z nazwy często charczą raz miej czasem więcej - wszystkie głośniki.

Wizualnie wyglądają dobrze, membrany całe itp, co może być przyczyną,

że wszystkie głośniki wypierdziane jakoś nie chce mi się wierzyć,

może wzmacniacz?  :o

Offline Taperson

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 5447
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Grudzień 2014, 11:48:49 »
nie wiem naprawde powiem wam ze nie rozumiem, co wy chescie od tych ori radiów??
moje glosniki w rr byly cale wszystkie, radio ori , czechoslaw twierdzie ze wedlug vin nie mialem pelnego hk bo czegos tam nie bylo, ale nigdy nie dalo sie u mnie tak glosno nastawić radia czy muzy z cd zeby pierdzialy glosniki, tzn inaczej, dalo sie - ale przy tak glosnym nastawieniu nie dalo sie prowadizc auta, przecież to łeb rozsadzało :)25 :paw.  bez kitu nawet jak puszczalem klasyczna , orkiestry z zylionem instrumentów to kazdy dzwiek byl dobrze slszlny
moze ja jakis nadwrazliwosc dźwiękową tu dizesz gluchy jestem :czad  mam ale mnie tam to wystarczalo a raczej bylo nad to  ;)2
P38 4.6HSE

było p38 DSE 2001
skoda 1.8T Elegance 2002

Offline Hawron

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 3770
  • Mój LR: Hąda RD03 i kompot w śliwce
  • Skąd: Kraków
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #9 dnia: 21 Grudzień 2014, 11:48:58 »
Tape ori wtyczki mam :) to jest kwestia jednego kabelka doslownie, pociagniecia go od tasmy obrotowej do kostki iso, u mnie tam jest pusty slot.

Jezeli ktos juz ma kiere w multi to teoretycznie wystarczy srebrno zolty kabelek ktory wchodzi do iso przelutowac na wtyk mini jack(nie ma w aucie, kupic) i podpiac do radia jakie sie ma w aucie, oczywiscie kazde radio ma to troche inaczej rozwiazane w sensie schematu i rezystancji sygnalow wejsciowych. Oporniki mozna przelutowac na odpowiednie lub kupic adapter/interfejs i porprostu wpiac w instlacje. To musi robic, kwestia pomacac to palcami bo tak jak jest instalacja ori to wyklucza dzialanie z jakim kolwiek innym radiem.

Offline Hawron

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 3770
  • Mój LR: Hąda RD03 i kompot w śliwce
  • Skąd: Kraków
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Grudzień 2014, 11:53:09 »
Aha Tape umnie high line radio i glosniki highline nie bedo robic, to jest grubsza ingerencja w instalacje elektryczna w calym aucie wlacznie z becm, wedlug schematu oczywiscie. To samo tyczy sie woofera, niby wtyczke mam w bagazniku ale kostka iso juz jest inna niz w wersji z wooferem

Offline Korniszon

  • Ciśnieniowiec
  • ****
  • Wiadomości: 851
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #11 dnia: 21 Grudzień 2014, 11:57:49 »
Mnie się rozchodzi o empe trójki lub chociaż pyty audio, gdyż albowiem mój hk to kaseciak, a zmieniarkę poprzedni user gdzieś upłynnił. Radia słuchać jakoś nie moge  :paw


Co do charczenia to u mnie byś usłyszał.

Głuchy by się zorientował, że coś nie tak.

Offline Hawron

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 3770
  • Mój LR: Hąda RD03 i kompot w śliwce
  • Skąd: Kraków
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #12 dnia: 21 Grudzień 2014, 11:59:30 »
Paradoksalnie do DII, DIII, l322 sa gotowe adaptery do kupienia i wpiecia w instalacje z przejsciowkami do wszystkich popularnych marek radioodbiornikow. Do p38 oczywiscie kurwa nie ma, bo po co... ale naocznie widze ze adapter od DII moze robic

Offline czesław

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 73324
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #13 dnia: 21 Grudzień 2014, 12:02:18 »
u mnie leżą takie kierownice. chyba nawet dwie.
"good things come to those who HATE"

Offline Hawron

  • Kasztaniarz
  • *****
  • Wiadomości: 3770
  • Mój LR: Hąda RD03 i kompot w śliwce
  • Skąd: Kraków
Odp: Kierownica z multifunkcją
« Odpowiedź #14 dnia: 21 Grudzień 2014, 12:09:20 »
Poprosze sztuke, ile?