Land Rover Forum > Discovery

lejące szyberdachy - how to fix it by grzegorzh

(1/4) > >>

Damian:
przeklejam post ze starego foruma autorstwa @grzegorzh

Arturze, jakbyś mógł dokleić, bo jest wyjątkowo wartościowy ów post

------------------------------------------------

Wkurzony deszczem padającym wewnątrz mojej Dyskoteki (300ki) postanowiłem zrobić porządek z szyberdachami.

Szyberdach przedni przeciekał z korbki.
Szyberdach tylny przeciekał czasami z korbki, czasami zlewało się z podsufitki. Ponieważ jest wyżej od przedniego przeciekał rzadziej.

Operacja przywrócenia sprawności zajmuje jeden dzień.

Potrzebne narzędzia, to:
1. Śrubokręt krzyżakowy (wskazany akumulatorowy)
2. Końcówka torx (gwiazdka)
3. Klucz oczkowy, albo nasadka chyba 17mm
4. Pomocnik, 2x po 5 minut
5. kompresor - wskazany do dmuchania w rurki, ale nie konieczny
6. pistolet do kleju

Potrzebne materiały:
1. coś do odtłuszczania
2. klej do szyb samochodowych wraz z aktywatorem

Możliwe przyczyny przeciekania...
1. uszczelka szyby
2. odpływy
3. uszczelka pomiędzy szyberdachem a dachem
EDIT: 4. źle wyregulowany mechanizm zamykający

1. Uszczelka szyby
Uszczelka może z upływem lat się spłaszczyć, co powoduje ciągłe wlewanie się wody pod szybę, a potem do ramki. U mnie uszczelki były w porządku.
Wymiana nie wymaga żadnych narzędzi, wyjmujemy starą uszczelkę, czyścimy szybę i miejsce na uszczelkę i wkładamy.
Uwaga, nie pomaga posmarowanie uszczelki, ponieważ uszczelka się nie zaczepia o nic, jedynie leży w rowku.
Posmarowanie powoduje, że nieustannie wyskakuje na którymś rogu Mrugni
Wskazana jest cierpliwość, bo na początku ma się wrażenie, że nigdy nie uda się włożyć uszczelki, jednak rozciągając ją delikatnie, ostatecznie udaje się wygrać z materią.

2. Odpływy
W 300-ce odpływy są 2-ch przednich rogach ramki szyberdachu, na plastikowy króciec wklejony  w ramkę za pomocą jakiegoś gluta nasunięta jest gumowa rurka, biegnąca następnie do słupka.
W przypadku przedniego do przednich słupków, w przypadku tylnego do tylnych.
Problemy z odpływami mogą być następujące:
1. Odkleiły się od ramki - należy je przykleić Mrugni
2. Zatkała się rurka odpływowa - sprawdzić ustami czy jest drożna, przedmuchać kompresorem.
3. Rurka odpływowa jest przytrzaśnięta, bardzo prawdopodobne w przypadku tylnego szyberdachu. Zabezpieczyć przed przytrzaśnięciem, podczas zakładania plastików.
4. Rurka nie trzyma się króćca - skrócić, założyć ponownie, zamocować trytytką.

3. Uszczelka szyberdachu
Szyberdach składa się z dwóch części - zewnętrznej, uszczelnionej klejem i wewnętrznej przykręconej do zewnętrznej (torx).
Od starości i wibracji zewnętrzna plastikowa część może odkleić się od dachu.
Żeby to naprawić, trzeba rozłożyć szyberdach, wyczyścić starą uszczelkę, posmarować aktywatorem dach i szyberdach, posmarować klejem dach i włożyć szyberdach, a następnie go skręcić.
Uwaga, zakryć wnętrze samochodu, żeby nie porobić plam.
Najlepiej smarować dach od góry, ja smarowałem stojąc w aucie, ale łatwo się przykleić Mrugni 

4. Źle wyregulowany mechanizm zamykający
Sterowanie mechanizmem zamykającym odbywa się korbką albo silniczkiem.
Jeśli szyba jest za słabo dociskana do uszczelki, może przeciekać nasz cudowny szyberdach.
Aby ten problem rozwiązać należy sprawdzić, czy trzymając wciśnięty przycisk na korbce, nie da się mocniej docisnąć szyby do uszczelki, jeśli tak jest, można albo zakręcać mocniej korbkę i pozostawiać w pozycji "na ukos", albo wyregulować ustawienie korbki względem mechanizmu zamykającego.
W tym celu należy:
1. Dokręcić korbkę do uzyskania pożądanego docisku szyby do uszczelki.
2. Zdemontować korbkę.
3. Zdemontować półkę na mapy.
4. Delikatnie, żeby nie "poluzować docisku" zdemontować przekładnię od korbki. (potrzebna gwiazdka)
5. "Wyprostować" korbkę na przekładni i w takiej pozycji zamontować przekładnię, przykręcić korbkę i potestować, czy osiągnięty został pożądany efekt.
6. Jeśli udało nam się zamontować przekładnię w taki sposób, że wszystko działa jak chcieliśmy, to demontujemy korbkę, montujemy półkę na mapy, montujemy korbkę i cieszymy się z dobrze wykonanej roboty.

 
Żeby zrobić porządek z odpływami i wkleić na nowo szyberdach trzeba zdjąć podsufitkę.
Demontaż podsufitki:
1. Odkręcić górne mocowanie tylnych pasów bezpieczeństwa.
2. Odkręcić głośniki w tytlnych słupkach.
3. Zdemontować tapicerkę z tylnych słópków (odczepić 2 kołki na górze, potem wychodzi dół.)
4. Zdemontować plastiki wokół okienek dla surykatek (wyciągnąć 2 kołki z sufitu i odczepić całość - 2 kołki nad boczną szybą)
5. Zdemontować plastiki z przenich słupków - po odciągnięciu uszczelki widać 3 zatrzaski - delikatnie podważyć śrubokrętem płaskim
6. Zdemontować wszystkie cykorłapki z sufitu
7. Zdemontować osłonki od słońca
8. Zdemontować zaczepy od osłonek - delikatnie otworzyć malutką zaślepkę i wykręcić śrubkę, mocowane są na zasadzie kołka rozporowego.
9. Zdemontować korbki z obu szyberdachów.
10. Zdemontować lampki z podsufitki - przód i tył, są na zatrzaski.
11. Zdemontować czujnik alarmu  - na zatrzaski
12. Zdemontować półkę na mapy
13. Zawołać pomocnika - w tym momencie została jedna śrubka do odkręcenia i będzie dało się wyjąć podsufitkę.
14. Złożyć tylne siedzenia - tylko oparcie
15. Rozłożyć przednie siedzenia jak do leżenia - chodzi o to aby dało się wyjąć podsufitkę z auta.
16. Zdemontować "uszczelki" mocujące podsufitkę do ramki szyberdachu.
17. Odkręcić ostatnią śrubkę zlokalizowaną na środku w miejscu gdzie była korbka.
18. Delikatnie opuścić podsufitkę i wyjąć przez bagażnik.

Montaż w odwrotnej kolejności.

EDIT2: Jak pozbyć się stukania szyby, przy otwartym szyberdachu
W 300-ce szyba mocowana jest do prowadnic metalowych, w których to prowadnicach przesuwają się metalowe trzpienie. Na tych trzpieniach powinny być plastikowe ślizgacze, ale w moim aucie z 4-ch został tylko jeden i do tego jeszcze pęknięty.
Jeśli ślizgaczy brakuje, to szyba luźno podskakuje, bo trzpienie mają mniejszą średnicę niż prowadnica.
Nie wiem czy można kupić gotowe ślizgacze, ale na pewno można zrobić je samemu, albo zamówić u tokarza.
Należy zrobić tulejkę z jakiegoś materiału typu ertalon, o średnicy zewnętrznej 8mm i wewnętrznej 6mm. Długość tulejki na jedną prowadnicę - 4mm, choć najlepiej zamówić jedną długą tulejkę i pociąć sobie przy montażu.
Aby założyć tulejki należy zdemontować szybę (4 śrubki typu gwiazdka). Można to zrobić przesuwając szybę przód-tył, żeby był dostęp do śrub.
Potem trzeba wysunąć prowadnice z trzpieni (jest pozycja w której wychodzą bez użycia siły). Następnie zakładamy tulejki na trzpienie, wsuwamy trzpienie, zakładamy szybę i cieszymy się niestukającymi szyberdachami.
Przy okazji może się okazać, że szyberdachy zaczęły się ładnie zamykać i otwierać, bez użycia technik pobocznych, jak szarpanie szybą, żeby prowadnice przeskoczyły przed samym domknięciem Mrugni


EDIT: Dla fanów tulejek - znaczy zdjęcia wzmiankowanych tulejek i oryginalnego ślizgacza:
http://www.horodecki.pl/rajdy4x4/szyberdach/prawa_prowadnica.jpg
http://www.horodecki.pl/rajdy4x4/szyberdach/tulejka_od_gory.jpg
http://www.horodecki.pl/rajdy4x4/szyberdach/tulejka_od_boku.jpg

Czajnik:
Tulejki można kupić. Firma IGUS.
Poniżej jak wygląda reanimacja szybra i w zdjęciach numery katalogowe tulejek.

https://plus.google.com/photos/115397075470710040844/album/6115423872701324385/6115423886615243970?hl=en-GB


Damian:
niech ci bozia w dzieciach wynagrodzi za namiar na te tulejki

tomekR:
Jak to wszystko ma się do d2? Na wiosnę będę musiał się zabrać.

Damian:
ja nie wiem, na razie kontempluję nie latające szybry w d2

czyli tak samo się luzują od wyjebów i napierdalajo jak w d1?

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej